stycznia 15, 2015

Inskrypcje runiczne - Polska

Drodzy czytelnicy!


    Od wielu lat interesuje się tym zagadnieniem. Cała moja przygoda z runami rozpoczęła się, gdy wkroczyłam do Świata Magii. Jest to internetowy świat magii, najczęściej nawiązujący do Harry'ego Pottera. Poznałam tam wielu wspaniałych ludzi i od samego początku przeżywam miło czas. Jestem absolwentką wielu najlepszych szkół magii, a obecnie uczę młodych adeptów wszystkiego co najciekawsze o Starożytnych Runach. 

      Niedawno dowiedziałam się, że na obszarze Pojezierza Kaszubskiego znajdują się kamienie z napisami runicznymi. Bardzo mnie to zainteresowało. W pewnej ze szkół pisałam magisterkę, która nosi tytuł "Runy wczoraj i dziś." Pisałam tam o zabytkach runicznych w naszej kochanej ojczyźnie - Polsce. 

  Zabytki runiczne znajdują się na obszarze Polski, dokładniej w województwie zachodniopomorskiego. Ludem, który przyczynił się do rozwoju inskrypcji na terenach naszego kraju byli Wikingowie, którzy podróżowali po świecie. Warto dodać, że to oni jako piersi postawili stopę w Ameryce. Jednak nie zdawali sobie z tego sprawy. m.in. Polski. Kierowali się w swoim życiu podbijaniem oraz handlowaniem. Najbardziej znaną inskrypcją na obszarze Polski były brakteaty, czyli monety, które zostały wyprodukowane z drobnej blachy. Monety pochodzą z V–VI w.n.e. Na obszarze Polski można znaleźć również siekierki z miasta Siekakówki.  Pierścienie z Karlina lub grot włóczni, który został wynaleziony na terenach Rozwadowie nie daleko Stalowej Woli. Inne inskrypcje z naszego obszaru to: kość z napisem w języku runicznym z terenów Kamienia Pomorskiego, deseczka z alfabetu runicznego z ziemi Wolina oraz krążęk z miasta Kałdusa w ziemi Chełmnie. Można na nich wyczytać słowa "Kamień Jona".

    Innym ludem, który także wędrował po naszych ziemiach byli Goci. Możemy odnaleźć kamienne kręgi m.in. na Pojezierzu Kaszubskim w Węsiorach. Jest to zabytek I–II wieku, są to groby. Kurhany są ułożone w formie koła dużego kamienia. Właśnie tak ułożone kamienie w kręgi to głazy rytualne. Znajdziemy tam napisy w języku runicznym, które znaczą cykliczność zjawisk. Dodatkowo można tam zaobserwować symbole podróży – grobowce oraz runy zdrowia. Na innych kamieniach zobaczymy głazy, które pełnią znaczenie strażników. Jednakże te wszystkie symbole są bardzo stare, zamazane i bardzo mało widoczne. Przy tym wszystkim można zaobserwować współudział przy zniszczeniach ludzi, dewastację. 



Copyright © Testuje i Gotuje , Blogger